September 2017

Welkom bij retail review van Levanto.

In deze nieuwsbrief vind je onze laatst gerealiseerde projecten, maar ook (inter)nationale projecten waar wij als Levanto onze inspiratie uit halen. Brighter ideas in Retail. Datgeen waar ons hart sneller van gaat kloppen. En waarmee we jou als lezer willen inspireren. Zodat wij met je mee kunnen denken in het volgende ‘Brighter idea’. Heb je ook een idee wat we zouden kunnen opnemen in onze volgende nieuwsbrief? Of wil je ons iets vragen? Neem dan contact met ons op via Info@levanto.nl

Hudson Bay geopend!

Hudson Bay geopend!

Het kan je niet ontgaan zijn. De eerste Hudson Bay is geopend in Amsterdam. Hiermee springen zij in het gat dat is ontstaan in de Nederlandse warenhuizenmarkt, net onder de geüpgrade Bijenkorf. Zij claimt daarmee de positie als ‘premium brand warenhuis’.

Dit zie je ook duidelijk terug in de uitstraling van de winkels: de presentatie en winkelinrichting zijn verre van traditioneel. ‘We gaan vol voor de beleving’, zegt directeur marketing en inkoop Jacco van der Steen. ‘Waar traditionele warenhuizen heel erg op de producten gericht zijn, staat bij ons de experience centraal waarbij we ook vernieuwende diensten aanbieden, zoals een spijkerbroek op maat, gemaakt waar je bij staat.’

En ook voor de gevelbelettering is gekozen voor een indirect verlichte letter voor een wat chiquere uitstraling.

In september opent Hudson Bay nog 9 andere winkels, onder andere in Den Haag, Rotterdam en Leiden.

Etalage inspiratie

Etalage inspiratie

Niet voor niets besteden we in de retail review regelmatig aandacht aan etalages. Het is het gezicht van je winkel waarmee je de buitenwereld verbindt met jouw merk. Een goed doordachte etalage trekt klanten, of je nu gaat voor een eenvoudige opstelling of een waar kunstwerk. Het een is niet beter dan het ander. Het een past wel beter bij jouw doelstellingen en merk dan het ander. Het formuleren van de doelstellingen van jouw etalage is dan ook de allereerste stap.

Voorbijgangers besteden gemiddeld 6 tot 8 seconden aan jouw etalage. Missen ze in die korte tijd de boodschap of de aantrekkingskracht, dan is je kans voor dat moment verkeken. Ben dus kritisch met hetgeen je wilt zeggen met je etalage. Het is beter één boodschap goed over te brengen dan meerdere boodschappen die niet overkomen.

Zo benadrukt JOSEPH met hun nieuwste etalage de focus op creativiteit en het bieden van inspiratie. Hiermee leggen ze een duidelijke link met hun roots: hun eerste winkel in de jaren zestig was een conceptboetiek voor nieuwe ideeën en nieuwe designers. Deze etalage laat de oneindige mogelijkheden zien voor het gezicht van jouw winkel.

Dichter bij huis, wilde Exquisite (Schiphol) vooral de exclusiviteit van het merk verder laden en voorbijgangers ‘stoppen’ en raken met een kunstzinnige etalage en aankleding.

Bron: retail-focus.co.uk

Bershka on stage

Bershka on stage

Het Spaanse modemerk voor vrouwen bestaat bijna 20 jaar. Om dit te vieren, lanceert de winkelketen een nieuw storeconcept: stage. Muziek, beeldschermen, video’s, moderne vormgeving, modekleuren, designmeubels, de nieuwste trends in verlichting… al deze ingrediënten zorgen voor een complete shopping experience in hun winkels. Geïnspireerd door muziek, concerten en de ‘backstage culture. Met dit nieuwe winkelconcept bevestigt het kledingmerk hun marktpositie als leider in de laatste trends op het gebied van mode en muziek én technologie. Dit laatste zie je terug in interactieve displays, energie-efficiënte verlichting en gerecyclede materialen in het interieur.

Alles in de nieuwe winkel staat in het teken van de het bieden van maximale vrijheid in de zoektocht naar de laatste modetrends. In het nieuwe concept is de hele winkelruimte in een etalage veranderd, waar door een grote glazen pui de hele winkel en de collectie kan worden bekeken.

Bron: retailtrends.nl

‘Seks and the City’

‘Seks and the City’

Sarah Jessica Parker naar Las Vegas

De bekende actrice én mode-icoon heeft een winkel geopend op niet de eerste de beste locatie: Bellagio Resort & Casino in Las Vegas. Je vindt hier (hoe kan het ook anders) schoenen, tassen en accessoires van haar eigen modelabel, SJP by Sarah Jessica Parker.

Dit is SJP’s tweede winkel. De eerste opende eerder al in december in Maryland.

De SJP collectie is in 2014 begonnen met een schoenenmerk, als samenwerking tussen Sarah Jessica Parker and Manolo Blahnik en was tot voor kort alleen verkrijgbaar via retailformules zoals Bloomingdale’s en Nordstrom. Een stand-alone store biedt het merk meer mogelijkheden voor het uitdragen en vorm geven van het merk, aldus Parker. Bekijk hier het interview.

Bron: chainstoreage.com

 

Winkelinrichting in teken van harmonie

Winkelinrichting in teken van harmonie

Kunnen klanten gelukkig worden (en verstandiger kopen) in een winkel die speciaal ingericht is om een gevoel van harmonie op te wekken? Dat wil Universiteit Hasselt twee maanden lang onderzoeken: 240 vrijwilligers mogen in september en oktober komen shoppen in een testwinkel op de Diepenbeekse campus.

‘Van 4 september tot 31 oktober kunnen kandidaten bij ons komen winkelen’, zegt Carmen Adams. ‘Dat wordt de afsluiter van mijn doctoraat, dat loopt over de faculteiten Bedrijfseconomische wetenschappen en Architectuur. Ik probeer in feite een aantal psychologische principes op te nemen in het winkelontwerp. Specifiek gaan we kijken of een winkelruimte die daar speciaal voor gecreëerd is, ook effectief een aangenaam gevoel geeft aan de klant.’

Op de campus hebben ze dan ook een kookwinkel nagebouwd. ‘Met echte producten en echte prijzen. De kandidaten krijgen een (fictieve) bon van 50 euro en dan mogen ze winkelen. Gemiddeld zijn mensen 20 minuten bezig: eerst het winkelen en dan is er een vragenlijst. Maar iedereen bepaalt zelf hoe lang hij of zij shopt, ze krijgen alle tijd.’

Uitgeven
Het is niet de intentie te onderzoeken hoe mensen meer uitgeven of sneller iets kopen. Er wordt gekeken of een harmonieuze inrichting, zonder afleidende elementen, ook een harmonieus gevoel geeft. Waardoor een klant makkelijker een goede, beredeneerde keuze kan maken bij de aankoop.

Over de resultaten van het onderzoek houden wij je uiteraard op de hoogte in deze retail review.

Bron: hbvl.be